Słowianie żyli w rodach nazywanych też zadrugami czyli spółkach (gospodarstwach) rodzinnych. Ród liczył od kilkunastu do nawet kilkuset członków. Taki ród był samowystarczalny i mógł funkcjonować odcięty od reszty świata. Poszczególni członkowie rodu wykonywali prace od specjalistycznych do ogólnych i według pokoleń w rodzie. Wykonywane prace jak całe życie w rodzie było podzielone na poszczególne etapy naznaczone rytuałami przejścia, które wcielały do konkretnej grupy społecznej. Do trzeciego dnia po narodzinach były obchodzone Rodzanice co wiązało się z wzywaniem boga Roda i jego córek Rodzanic aby obdarzyli dziecko dobrym losem. Po 6 tygodniach był tzw. wywód co wiązało się z rytuałem oczyszczenia matki oraz przyjęciem dziecka do rodu i nadaniem pierwszego imienia. Po roku od wywodu wzywane były Zarzyce czyli córki bogini Łady, aby uprzędły długą nić życia oraz utkały z niej dobre przeznaczenie i wykonywane były wróżby związane z tym przeznaczeniem. W wieku 7 do 10 lat chłopcy przechodzili rytuał postrzyżyn co wiązało się z nadaniem drugiego imienia (właściwego) oraz przejściem pod władzę ojca i nauki od niego rzemiosła. Natomiast dziewczyny w wieku 10 do 12 lat przechodziły rytuał kosoplecin co oznaczało okres dojrzewania. W okresie dorastania młodzieńcy byli wcielani do społeczności kosiarzy (żniwiarzy) lub (i) pasowani na rycerzy co wiązało się z nadaniem trzeciego imienia i wstąpieniem do grona dorosłych. Od tej pory młodzież mogła się dobierać w pary i zawierać małżeństwa co kończyło się swadźbą (wesele). Dla młodej były to rozpleciny i dołączenie do grona białogłów, a dla młodego wejście do grona mężczyzn (oraczy). Po osiągnięciu sędziwego wieku mężczyźni stawali się siewcami ziarna (zboża jak i wiedzy), a po dożyciu wieku podeszłego, aby nie stanowić dodatkowego ciężaru i trudu opuszczali oni ród i szli w świat jako gęślarze (guślarze) opowiadając stare dzieje i śpiewając pieśni o starodawnych bohatyrach. Tacy pieśniarze byli chętnie podejmowani i przyjmowani na zimę jako duchy przodków.
W poszczególnych etapach życia członkowie rodu byli uosobieniami bóstw, którym oddawali szczególną cześć i prosili ich o radę w trudnych sprawach.
1. Bóg Świętowit, Rod, Rok.
Bóg bogów – założyciel rodu – reprezentuje duchy przodków.
2. Bogini Białoboga, Baba Jaga, Marzanna, Licho, Biała Dama.
Bogini babka – strażniczka świętego ognia. Przez chrześcijaństwo zepchnięta w głąb lasu.
3. Bóg Nyja, Trygław, Czarnogłów, Weles, Czarna Niwa.
Bóg dziad – strażnik prawa rodowego. Przez chrześcijaństwo zepchnięty w głąb piekieł.
4. Bogini Łada, Lela, Lejla, Lelija.
Bogini matka – strażniczka ogniska domowego. Bogini miłości, zgody i związku małżeńskiego.
5. Bóg Swaróg, Perun, Prowe, Łado.
Bóg ojciec – strażnik prawa i ekonomi. Bóg wojny i rzemiosła.
6. Bogini Dziewanna.
Bogini córka – dziewica. Bogini młodości, wiosny, łowów i dzikiej przyrody.
7. Bóg Jarowit.
Bóg oblubieniec – młody bóg. Bóg stanu rycerskiego – pogromca smoka.